In het rapport Outlook Hinterland & Continental Freight 2018 wordt het risico in de toekomst van een reverse modal shift voor containervervoer benoemd, in een bepaald scenario. Het risico komt voor als gevolg van een tweetal redenen:
1. Steeds grotere zeeschepen en bijbehorende callsizes maken aankomst- en behandelingstijden van deze schepen bij terminals onvoorspelbaar. Hierdoor ontstaat congestie en het risico op negatieve modal shift.
2. Matige vooruitzichtingen in de traditionele droge bulkmarkten (m.n. kolenvervoer) zullen er voor zorgen dat meer en meer grote drogeladingschepen naar het containersegment zullen overstappen.
De prijsconcurrentie die dit als gevolg gaat geven, zal investeringen in vergroening beperken. Daarbij lijkt de introductie van zero-emissie en sterk geautomatiseerde vrachtwagens (autonoom rijdend of platoning) nabij. Op basis daarvan is besloten dat een projectgroep, met onder andere experts van Rijkswaterstaat, een inschatting gaat maken van de mogelijke effecten van zo’n scenario met negatieve modal shift. De hoofdvraag die daarbij beantwoord moet worden luidt: Wat betekent de terugkeer van containerstromen naar de weg, gezien vanuit het maatschappelijk perspectief? Het resultaat van de het project is een gedragen rapport waarin duidelijk uiteen wordt gezet wat de mogelijke effecten zijn van een reverse modal shift scenario waarin containerstromen terugkeren naar de weg, gezien vanuit een maatschappelijk perspectief. Met maatschappelijk perspectief moet met name gedacht worden aan verkeerscongestie, schade en additioneel onderhoud aan infrastructuur en de kwaliteit van achterlandverbindingen.
Project
Inventarisatie impactschatting reverse modal shift
Startdatum:
01 september 2018
Deelnemers:
1
Einddatum:
31 maart 2019
TRL-code:
Leestijd ± 1 minuut
Resultaten
Deelnemers
PanteiaBeheer Cookies
Om de beste ervaring te kunnen bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie op te slaan en/of te openen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen we gegevens verwerken zoals browsegedrag of unieke ID's op deze site. Het niet geven of intrekken van toestemming kan een negatief effect hebben op bepaalde kenmerken en functies.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel om het gebruik van een specifieke dienst mogelijk te maken die uitdrukkelijk door de abonnee of gebruiker is gevraagd, of voor het enige doel om de overdracht van communicatie via een elektronisch communicatienetwerk uit te voeren.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder een dagvaarding, vrijwillige naleving door uw internetprovider of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel is opgeslagen of opgehaald niet worden gebruikt om u te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is vereist om gebruikersprofielen aan te maken om advertenties te verzenden, of om de gebruiker op een website of op meerdere websites te volgen voor vergelijkbare marketingdoeleinden.